Ψωρίαση

Η ψωρίαση είναι μια χρόνια, μη μεταδοτική αυτοάνοση ασθένεια που επηρεάζει το δέρμα και τις αρθρώσεις. Προκαλεί συνήθως κοκκινίλες, φολιδωτές κηλίδες που εμφανίζονται στην επιδερμίδα. Οι λεπιδώδεις αυτές κηλίδες, που προκαλούνται από ψωρίαση, ονομάζονται ψωριασικές πλάκες (περιοχές με φλεγμονή πό την υπερβολική παραγωγή δέρματος). Το δέρμα συσσωρεύεται γρήγορα σε αυτά τα σημεία και παίρνει μια ασημί-λευκή απόχρωση. Συνηθέστερα εμφανίζονται στους αγκώνες και τα γόνατα αλλά μπορεί να επηρεάσει κάθε σημείο του σώματος, συμπεριλαμβανομένου του τριχωτού της κεφαλής και των γεννητικών οργάνων.

Συμπτώματα

H ψωρίαση προσβάλλει περίπου το 1-3 % του πληθυσμού παγκοσμίως. Η ψωρίαση δεν είναι μεταδοτική και προσβάλλει το ίδιο συχνά άντρες και γυναίκες. Μπορεί να ξεκινήσει σε οποιαδήποτε ηλικία, αν και η συνήθης ηλικία έναρξης είναι μεταξύ 20-35 ετών. Οφείλεται σε γενετικούς, ανοσολογικούς, περιβαλλοντικούς και ψυχολογικούς παράγοντες. Υπάρχουν διάφοροι τύπο ψωρίασης, οι οποίοι προκαλούν κνησμό στο 60-70% των περιπτώσεων. Άλλοι παράγοντες κινδύνου ψωρίασης είναι το κάπνισμα, η έκθεση στον ήλιο, οι εναλλαγές των εποχών, κάποια φάρμακα κυρίως αντιυπερτασικά, καθώς επίσης και το άγχος, ο αλκοολισμός.

Θεραπεία

Η διάγνωση της ψωρίασης πρέπει να γίνεται από Ιατρό Δερματολόγο, μετά από κλινική εξέταση και σύντομο ιστορικό, ώστε να είναι ακριβής και να αποφεύγετε η σύγχυση με άλλες δερματικές ασθένειες όπως π.χ. το έκζεμα και η ψώρα. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η ψωρίαση δεν είναι ιάσιμη. Οι θεραπείες που υπάρχουν στοχεύουν κυρίως στην μείωση των συμπτωμάτων και στη βελτίωση της εμφάνισης της επιδερμίδας σας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ανάλογα με τον τύπο και τη σοβαρότητα της ψωρίασης, υπάρχουν και διαφορετικές επιλογές θεραπείας. Αυτές μπορεί να είναι τοπικές θεραπείες με στεροειδή σκευάσματα, θεραπεία με υπεριώδη ακτινοβολία, συστηματική θεραπεία με ενέσεις ή συνδυαστική θεραπεία των παραπάνω.

Α. 30% των ατόμων με ψωρίαση θα αναπτύξουν ψωριασική αρθρίτιδα. Αυτή είναι μια ασθένεια που προκαλεί πόνο και οίδημα στις αρθρώσεις. Άλλες ασθένειες και προβλήματα υγείας που είναι πιο πιθανό να συμβούν σε άτομα με ψωρίαση περιλαμβάνουν καρδιοπάθειες και εμφράγματα, διαβήτη, υπέρταση, αρτηριοσκλήρυνση, νόσο του Crohn (φλεγμονώδης νόσος του εντέρου), καρκίνο, μεταβολικό σύνδρομο, παχυσαρκία, ηπατική νόσο.

Α. Έχει διαπιστωθεί ότι κάποιες τροφές που καταπολεμούν τις φλεγμονές μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση των εξάρσεων της ψωρίασης. Τέτοιες τροφές είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, τα τρόφιμα με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (ψάρια, συμπληρώματα ιχθυελαίου, καρύδια), δημητριακά ολικής αλέσεως, πρωτεΐνη χωρίς λίπος και μπαχαρικά όπως το τζίντζερ και το κάρυ. Αντίθετα το κόκκινο κρέας, η ζάχαρη και οι επεξεργασμένες τροφές και το αλκοόλ μπορούν να επιδεινώσουν τα συμπτώματα της ασθένειας. Ιδιαίτερα το αλκοόλ πρέπει να αποφεύγεται καθώς μπορεί να επιτείνει τις ανεπιθύμητες ενέργειες των φαρμάκων που χορηγούνται στον ασθενή για την αντιμετώπιση της ψωρίασης.

Α. Μερικές φορές οι ασθενείς βιώνουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, επειδή η ψωρίαση είναι αντιαισθητική. Η ψωρίαση είναι συχνά παρεξηγημένη από τον κόσμο, γεγονός το οποίο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον ασθενή στον κοινωνικό του περίγυρο. Για το λόγο αυτό η άμεση θεραπεία σε συνδυασμό με καλό ανοσοποιητικό (άσκηση και καλή διατροφή) είναι οι σύμμαχοί σας.